Przetarg na dostawę nowych tramwajów został rozstrzygnięty dopiero po dziewięciu miesiącach od otwarcia ofert. Zwycięzcę wyłoniono dopiero teraz, gdyż jeden z oferentów - konsorcjum firm Solaris Tram i Stadler Polska - nie spełnił warunków formalnych, a drugi - Pesa Bydgoszcz - dopiero teraz uzyskał gwarancje finansowe zabezpieczające produkcję zamówionych pojazdów.
W piątek w końcu podpisano umowę na dostawę 35 nowych tramwajów. - Cieszymy się, że bydgoski producent uporał się z zawirowaniami wokół firmy i udowodnił swoją gotowość do realizacji naszego zamówienia. Liczymy, że prace produkcyjne będą przebiegać sprawnie, trafią do nas tramwaje w pełni spełniające nasze oczekiwania i kontrakt zostanie zrealizowany w ustalonym terminie - powiedział Prezes Bolesław Knapik.
Specyfikacja zamówienia określa, że Pesa ma dostarczyć 27 tramwajów o długości 25 metrów oraz 8 o długości 32 metrów. Umowa przewiduje możliwość zwiększenia zamówienia o kolejne 5 dodatkowych wagonów 25-metrowych. Krótkie tramwaje mają posiadać 65,5% niskiej podłogi, natomiast długie 75%. Wszystkie mają być wyposażone m.in. w klimatyzację przedziału pasażerskiego, gniazda USB do ładowania urządzeń mobilnych, moduły Wi-Fi, monitoring, system informacji pasażerskiej, ułatwienia dla osób niepełnosprawnych oraz nowoczesny i energooszczędny napęd. Zgodnie z harmonogramem pierwszy wagon ma przyjechać na Śląsk w drugiej połowie przyszłego roku.
To będzie kolejne zamówienie realizowane przez Pesę dla Tramwajów Śląskich. W minionych latach producent dostarczył 30 długich wagonów serii 2012N, które kursują m.in. na linii nr 6 z Bytomia do Katowic.