Przez lata forsowana była koncepcja budowy zupełnie nowej linii na lotnisko, która biegłaby przez Piekary Śląskie, a zaczynała się w Bytomiu. Jednak z powodu protestów mieszkańców i ogromnych opóźnień w uzyskaniu decyzji środowiskowej zdecydowano się na inny wariant.
PLK wykorzysta linię nr 182 z Tarnowskich Gór do Zawiercia. W tym wariancie pociągi z Katowic na lotnisko będą jeżdzić przez Chorzów, Bytom i Tarnowskie Góry, a po dojechaniu do Pyrzowic składy będą kontynuować podróż do Zawiercia. Na trasie z Chorzowa do Tarnowskich Gór pociągi będą poruszać się po torach linii nr 131, która wkrótce zostanie zmodernizowana (więcej na ten temat pisaliśmy tutaj).
O ile tory z Chorzowa do Tarnowskich Gór są wykorzystywane każdego dnia, tak linia 182 jest zamknięta od wielu lat. Odcinek Mierzęcice Zawierciańskie - Siewierz jest nieczynny od 2009 roku, a fragment z Tarnowskich Gór do Mierzęcic jest nieużywany aż od 1992 r. Infrastruktura linii w wielu miejscach przestała istnieć, dlatego PLK będą musiały wręcz zbudować ją od nowa.
W ostatnich dniach spółka podpisała umowę z Egis Poland Sp. z o.o. na opracowanie dokumentacji i pełnienie nadzoru autorskiego dla projektu pod nazwą "Rewitalizacja i odbudowa częściowo nieczynnej linii kolejowej nr 182 Tarnowskie Góry - Zawiercie". Wartość zamówienia wynosi 15,2 mln zł netto. Termin zakończenia prac projektowych wyznaczono na trzeci kwartał przyszłego roku.
- W ramach projektu dotyczącego linii Zawiercie – Tarnowskie Góry, przygotujemy dokumentacje projektową, która obejmie przygotowanie dla ruchu nieczynnej linii, elektryfikację, nowe przystanki osobowe i przebudowa już istniejących oraz zwiększenie poziomu bezpieczeństwa - powiedział Ireneusz Merchel, prezes PKP Polskich Linii Kolejowych S.A.
Zakres projektu obejmuje budowę nowych przystanków osobowych: Miasteczko Śląskie Centrum, Mierzęcice Łubne, Zawiercie Kądzielów oraz stacji MPL Pyrzowice, a także rezerwę terenu pod dwa nowe przystanki osobowe na terenie gminy Miasteczko Śląskie i Poręba. Inwestycja przewiduje elektryfikację ok. 45 km linii oraz budowę dwóch dwupoziomowych skrzyżowań z autostradą A1 i drogą wojewódzką DW 913 Będzin - Pyrzowice. PLK planują na tym odcinku prędkość maksymalną dla pociągów pasażerskich - 140 km/h, a dla towarowych - 80 km/h. Przewidywany czas podróży z Tarnowskich Gór na lotnisko wyniesie ok 17 minut.