PLK ogłosiły 4 przetargi na modernizację magistrali węglowej na odcinku Chorzów Batory - Tarnowskie Góry - Zduńska Wola Karsznice. Wartość zamówień jest szacowana na sumę ponad 2 miliardów złotych. Prace mają objąć łącznie 165 kilometrów jednego z najważniejszych szlaków towarowych w Polsce, łączącego Górny Śląsk z wybrzeżem. Skorzystają na tym również pasażerowie, ponieważ fragment "Węglówki" od Chorzowa, przez Bytom, do Tarnowskich Gór będzie ważnym elementem kolejowego połączenia Katowic z lotniskiem w Pyrzowicach.
Wartość przetargu na modernizację odcinka Chorzów Batory - Bytom - Nakło Śląskie wynosi 966,5 mln zł netto. Wykonawca wyłoniony w postępowaniu przygotuje dokumentację projektową a następnie przeprowadzi prace budowlane. Zamówienie obejmuje nie tylko remonty torowisk, ale także przebudowę stacji i przystanków, w ramach których powstaną nowe perony z wiatami, oświetleniem, oznakowaniem i dojściami zapewniającymi dostęp dla osób niepełnosprawnych.
Co planują kolejarze w Bytomiu? Zmieni się bardzo dużo. Zaniedbana infrastruktura pamiętająca jeszcze PRL wejdzie wreszcie w XXI wiek. Wszystkie obiekty inżynierskie (wiadukty, ściany oporowe, przepusty, przejścia pod torami) na trasie przejdą przynajmniej remont, a kilka z nich zostanie zbudowanych na nowo. Mowa o wiaduktach nad ulicami Chorzowską, Dojazd, Zabrzańską, Dąbrowa Miejska i Sikorskiego oraz nad linią wąskotorową na Karbiu. Z pewnością przebudowa obiektu na Zamłyniu spowoduje największe utrudnienia komunikacyjne, ale po tym na długie lata kierowcy powinni mieć już spokój w tym miejscu.
Duże zmiany czekają też przystanki znajdujące się na linii 131 w Bytomiu. Zgodnie ze wcześniejszymi zapowiedziami Bytom Północny zostanie przesunięty o ok. 500 m w rejon wiaduktu nad ul. Strzelców Bytomskich, dzięki czemu mieszkańcy Vitoru będą mieć bliżej i możliwe będą szybkie przesiadki z tramwaju lub autobusu na pociąg. Powstaną tam nowe perony z wiatami i oświetleniem. Na przystanku Bytom Karb zostaną wykonane nowe perony, pomiędzy którymi znajdą się oba tory. Pasażerowie oczekujący tam na pociąg będą mogli wreszcie schronić się pod wiatami, których dotąd tam brakowało.
Najwięcej wydarzy się na naszym głównym dworcu. Konstrukcja zabytkowej hali przejdzie gruntowną renowację i zyska nowe poszycie. Skryte pod nią perony zostaną rozebrane i wykonane na nowo. Na każdym z nich pojawią się elementy oznakowania dotykowego dla osób niewidomych i niedowidzących oraz windy. Likwidacja czeka natomiast dawny peron bagażowy pomiędzy peronami 3 i 4 oraz bocznica pocztowa, które od wielu lat nie są już wykorzystywane. Remont obejmie również drugie z przejść podziemnych łączące pl. Wolskiego z Zamłyniem.
Modernizacja linii 131 będzie oznaczać skok jakościowy dla bytomian podróżujących koleją. Komfort korzystania z przystanków ulegnie znacznej poprawie, a czas podróży bardzo się skróci. Pociągi będą mogły jeździć z prędkością maksymalną 140 km/h, podczas gdy obecnie wloką się nawet 30 km/h - wyjątkiem są krótkie odcinki pomiędzy Bytomiem i Katowicami, gdzie pociągi miejscowo rozpędzają się do ok. 100 km/h.
Termin składania ofert w przetargu minie 7 lutego. Wykonawca po podpisaniu umowy z PLK będzie mieć 52 miesiące na realizację zamówienia, więc prace powinny zakończyć się w 2022 roku.