Elektroniczne tablice staną na przystankach

Pasażerowie autobusów i tramwajów w Bytomiu wreszcie doczekają się tablic z dynamiczną informacją o aktualnym rozkładzie jazdy. KZK GOP zamierza ustawić kilkadziesiąt takich urządzeń na najważniejszych przystankach w naszym mieście.

Byt tablica elektroniczna przystanek

W wielu polskich miastach elektroniczne tablice z rozkładem jazdy są standardem. Od kilku lat korzystają z nich również użytkownicy dworca w Tarnowskich Górach. Z kolei w gminach zrzeszonych w KZK GOP wciąż jest to egzotyka. Dotąd na blisko 30 miast członkowskich związku, elektroniczne tablice funkcjonują zaledwie w 6.

KZK GOP wreszcie przystępuje do rozbudowy Systemu Dynamicznej Informacji Pasażerskiej o kolejne miasta. W ciągu najbliższych lat na terenie związku oraz w Tychach i Bieruniu mają się pojawić aż 462 elektroniczne tablice. Właśnie rozpoczęto procedurę wyboru firmy, która zaprojektuje, dostarczy i zamontuje urządzenia.

Zamówienie zostało podzielone na dwa etapy: wdrożenie systemu i jego utrzymanie. Na realizację pierwszego wykonawca będzie mieć 21 miesięcy od momentu zawarcia umowy. W tym czasie będzie musiał m.in. przygotować pełną dokumentację projektową, uzyskać wszelkie niezbędne pozwolenia i uzgodnienia, a następnie dostarczyć, zamontować i uruchomić tablice we wskazanych lokalizacjach. Wyświetlacze na przystankach mają podawać rzeczywisty czas przyjazdu autobusów i tramwajów, dlatego wykonawca będzie musiał również zamontować w pojazdach urządzenia monitorujące ich położenie.

W Bytomiu ma stanąć 36 tablic. 11 z nich zostanie zamontowanych na dworcu autobusowym, 4 na osiedlu Arki Bożka, po 3 na placu Sikorskiego i Zamłyniu, po 2 przy Urzędzie Miasta i Szpitalu nr 1 oraz na przystankach Miechowice Bławatkowa, Stroszek Osiedle, Szombierki Kościół, a jedna pojawi się na Karbiu. Wszystkie poza jedną będą dwustronne i wyposażone w kamery monitoringu.

Pierwszy etap prac będzie obejmować także stworzenie aplikacji na smartfony i tablety, za pomocą której pasażerowie będą mogli weryfikować czas przyjazdu autobusu lub tramwaju, na który będą oczekiwać.

W drugim etapie wykonawca zajmie się już tylko bieżącym utrzymaniem systemu. Firma będzie musiała dbać o jego sprawność i przeprowadzać ewentualne naprawy przez minimum 66 miesięcy od chwili odebrania pierwszego etapu zamówienia.

KZK GOP będzie czekać na oferty rozbudowy SDIP przez najbliższy miesiąc. Na pierwsze tablice jeszcze sobie poczekamy. Najprawdopodobniej zostaną zamontowane na przystankach dopiero na przełomie 2018 i 2019 roku. Pierwszy etap zamówienia zostanie dofinansowany ze środków unijnych. Całość ma kosztować 43 mln zł, ale finalny koszt będzie znany dopiero po rozstrzygnięciu przetargu.

Subskrybuj bytomski.pl

google news icon