Informacja o wycofaniu z użytku tramwajów typu N wywołała wielkie poruszenie w mieście. Tramwaje Śląskie ogłosiły, że do 2019 roku słynną linię numer 38 będzie obsługiwać nowoczesny, niskopodłogowy tabor. Z kolei "Paulek" i "Hildka" (pierwszy został wyprodukowany w 1949, a drugi w 1951 roku) miały na trasie pojawiać się od święta i w weekendy.
- Dla dobra pasażerów i tego wagonu to jest najwyższa pora, aby go zastąpić tramwajem niskopodłogowym - tłumaczył rzecznik TŚ Andrzej Zowada.
Wśród mieszkańców było wiele głosów oburzenia, bo tramwaje typu N są symbolem miasta. Z drugiej strony wielu bytomian popierało pomysł, aby nowym taborem ułatwić podróżowanie osobom starszym i rodzicom z dziećmi. Na szczęście znaleziono kompromis, który zadowoli każdego.
- Nie chcieliśmy mówić o tym już teraz, bo chodzi o zmiany w obsadzie taborowej, które wejdą w życie dopiero za kilka lat, ale faktycznie plan zakłada, iż linia nr 38 będzie obsługiwana jednocześnie dwoma wagonami - nowym, niskopodłogowym, ułatwiającym podróż zwłaszcza osobom starszym, chorym, czy rodzinom z dziećmi oraz charakterystycznym dla tej linii, zabytkowym wagonem typu N - tłumaczy Zowada.
Nowoczesne i stare tramwaje mają kursować na zmianę. Dzięki temu linia numer 38 nadal będzie unikalna. To nie wszystko. Trasa ma zostać wydłużona.
- Zaplanowaliśmy wydłużenie trasy linii nr 38 tak, by tramwaj rozpoczynał swój bieg już na placu Sikorskiego. To ukłon w stronę mieszkańców okolicznych miast i bytomskich dzielnic, którzy przesiądą się z jednego tramwaju do drugiego w możliwie jak najkrótszym czasie - wyjaśnia Robert Dederko, zastępca prezydenta Bytomia odpowiedzialny za transport publiczny.
Wielkie zmiany zapowiadają się na samej ulicy Piekarskiej. Do 2019 roku zmieni się ona nie do poznania. Przebudowane zostanie torowisko, jezdnia, chodniki, oświetlenie oraz infrastruktura podziemna. Na tym skorzystają już wszyscy mieszkańcy. Fundusze na remonty pochodzą ze „Zintegrowanego projektu modernizacji i rozwoju infrastruktury tramwajowej w Aglomeracji Śląsko-Zagłębiowskiej wraz z zakupem taboru tramwajowego”, który jest współfinansowany przez Unię Europejską.
Linia numer 38 to jedna z perełek Bytomia. Utworzono ją w 1913 roku i pierwotnie kursowała od bytomskiego rynku do zajezdni tramwajowej przy ulicy Piekarskiej. Potem wydłużono trasę do kopalni Nowy Orzeł Biały. W 1979 roku ruch tramwajowy na Piekarskiej został zlikwidowany, a przywrócono go dopiero w 1982 roku. Obecnie tramwaj kursuje jedynie po ulicy Piekarskiej. Trasa liczy zaledwie 1350 metrów i pokonuje się ją w 6 minut. Dzięki temu Bytom może pochwalić się jedną z najkrótszych linii tramwajowych w Europie.