Przypomnijmy: w 2014 roku Tramwaje Śląskie dzięki oszczędnościom uzyskanym przy realizacji pierwszego dużego projektu modernizacji infrastruktury tramwajowej w miastach GOP zamierzały przebudować torowisko na ulicy Katowickiej. Aby było to możliwe, potrzebny był wkład finansowy miasta w wysokości ok. 5 milionów złotych. Niestety władze Bytomia długo przeciągały decyzję i ostatecznie wraz z końcem 2014 r. wykreśliły środki z budżetu. W efekcie Tramwaje Śląskie przeznaczyły swoje oszczędności na prace w innych miastach, bo gdyby ich nie spożytkowały do końca 2015 r., to pieniądze trzeba by zwrócić do unijnej kasy.
Przez następne lata ulica marniała w oczach. Ponieważ jej przebudowa była w zawieszeniu, to miasto nie inwestowało w jej remonty. Tymczasem w nawierzchni pojawiały się kolejne dziury, spod asfaltu wyłoniło się stare torowisko biegnące środkiem drogi, natomiast z powodu nierównych i notorycznie pękających szyn co chwila wykolejały się tam tramwaje, a ekipa interwencyjna Tramwajów Śląskich nawet kilka razy w tygodniu wykonywała pomniejsze prace naprawcze, by choć odrobinę wydłużyć żywot starego toru.
Przed tygodniem Tramwaje Śląskie z Miejskim Zarządem Dróg i Mostów oraz Bytomskim Przedsiębiorstwem Komunalnym ogłosiły wspólny przetarg na kompleksową przebudowę ul. Katowickiej na 800-metrowym odcinku od ul. Siemianowickiej do pl. Sikorskiego. To absolutna rzadkość w Bytomiu, aby kilka różnych podmiotów decydowało się na wspólne zamówienie. Dzięki temu za jednym zamachem zostanie przebudowane torowisko, jezdnia, chodniki, oświetlenie i sieć wodno-kanalizacyjna. Pozwoli to uniknąć potrzeby późniejszego rozkopywania nowej drogi, aby np. wymienić starą rurę.
Zgodnie z dokumentacją wydzielone torowisko po północnej stronie jezdni zostanie rozebrane, a zamiast niego pojawią się dwa tory zlokalizowane na środku drogi. Równocześnie będą po nim poruszać się tramwaje i samochody. W ten sposób uda się wyznaczyć więcej miejsca na chodniki, miejsca parkingowe, a nawet ścieżkę rowerową. Nawierzchnia torowiska i jezdni będzie wyłożona kostką kamienną, natomiast chodniki i ścieżka szarą kostką betonową. Trakcja tramwajowa zostanie przepięta z budynków na słupy, na których zawieszone zostaną również nowe, stylowe latarnie. Ponadto na ulicy pojawią się też donice z drzewami.
Oferty na przeprowadzenie prac będą przyjmowane do 12 września. Od momentu podpisania umowy wykonawca będzie mieć 10 miesięcy na przebudowanie ulicy. Tak więc Katowicka zostanie oddana do użytku najwcześniej za rok. Inwestycja zostanie zrealizowana w ramach drugiego dużego projektu modernizacji infrastruktury tramwajowej w śląskich i zagłębiowskich miastach finansowanego przez Unię Europejską.