W ciągu najbliższych kilku lat infrastruktura tramwajowa w Bytomiu zostanie niemal całkowicie zmodernizowana. Spółka Tramwaje Śląskie przygotowuje się do przeprowadzenia kolejnych inwestycji finansowanych ze środków unijnych. Wśród planowanych przedsięwzięć jest przebudowa torowisk od Supersamu po samą Zajezdnię Stroszek oraz w Szombierkach wzdłuż ul. Frycza-Modrzewskiego. TŚ poszukują firm, które wykonają projekty budowlane.
Odcinek do Suchej Góry mierzy aż 14 kilometrów toru pojedynczego. Obecnie szyny są położone na podkładach drewnianych i betonowych. Ich stan jest fatalny, przez co tramwaje nie mogą rozwijać zbyt dużych prędkości i wywołują duży hałas. Spółka chce, aby całe torowisko było ułożone na strunobetonowych podkładach z przytwierdzeniem sprężystym, natomiast przejazdy tramwajowe mają być wykonane na prefabrykowanych płytach. Przyjęta technologia ma zapewniać maksymalne wytłumienie wibracji, drgań i hałasu. Projekt ma przewidywać również likwidację wąskiego gardła przy ul. Tarnogórskiej, gdzie obecnie jest zwężenie do jednego toru - docelowo ma powstać tam drugi tor. Z kolei planuje się przebudowę wszystkich przystanków, aby stały się bardziej bezpieczne dla pasażerów i były dostosowane do potrzeb osób niepełnosprawnych. Co ciekawe na wszystkich peronach ma być zaprojektowana wiata wraz z miejscem na reklamę i stojakiem na rowery.
Torowisko w Szombierkach przewidziane do modernizacji ma 1,3 km długości. Projektant ma w miarę możliwości zaprojektować je jako dwutorowe, a ewentualne odcinki jednotorowe muszą być wyposażone w stosowną sygnalizację międzymijankową. Podobnie jak w przypadku linii do Suchej Góry, w Szombierkach szyny mają być ułożone na podkładach strunobetonowych z przytwierdzeniem sprężystym zapewniającym maksymalne wygłuszenie. Projekt będzie obejmować także zmianę rozgałęzienia na skrzyżowaniu ul. Frycza-Modrzewskiego z Zabrzańską, gdzie ma powstać dwutorowy zjazd w kierunku Zabrza. Pasażerowie mogą także spodziewać się przebudowy przystanków, które mają zostać dostosowane do potrzeb osób niepełnosprawnych.
Konstrukcja obu powyższych odcinków ma być tak zaprojektowana, aby torowisko zapewniało trwałość i bezpieczne użytkowanie przez minimum 30 lat dla podbudowy w postaci płyty betonowej i 15 lat dla nawierzchni stalowej, bez konieczności okresowej regulacji układu geometrycznego torów. Oba projekty mają zostać ukończone do końca marca przyszłego roku. Po tym terminie Tramwaje Śląskie będą miały otwartą drogę do przeprowadzenia prac budowlanych.