Znak przyjęty przez Radę Miasta nie jest zupełnie nowy. Pierwszy raz zaprezentowano go publicznie już w maju, gdy uruchomiono stronę internetową planowanej rewitalizacji Bytomia. Przedstawia zarys kwartałów średniowiecznego układu urbanistycznego Śródmieścia, a w centralnej części umieszczono duży napis "Bytom odNOWA". Choć logo nawiązuje do wielowiekowej historii, będącej ogromnym atutem naszego miasta, to samo logo jest nudne i mało odkrywcze. Odwzorowaniem średniowiecznego układu urbanistycznego posługiwało się już przed laty Biuro Promocji Miasta, natomiast Kraków, Biskupiec, czy Nowy Sącz również wykorzystują logotypy oparte o siatkę ulic, lecz zaprojektowanymi w bardziej kreatywnych formach.
Nowy znak nie został wyłoniony w drodze otwartego konkursu. Przygotowała go chorzowska agencja .bringMore, która kolejny raz realizuje kampanię informacyjną na zlecenie Urzędu Miejskiego. Wcześniej powierzono jej promocję terenów inwestycyjnych przy obwodnicy i autostradzie oraz w Śródmieściu i na terenach dawnych kopalń Szombierki i Rozbark. Pomimo zaangażowania ok. 2 milionów złotych żadna z nich nie przyniosła oczekiwanych efektów, gdyż dotąd na żadnym z promowanych obszarów nie zainwestowała ani jedna firma. Trzeba mieć nadzieję, że prowadzona przez nią następna kampania informacyjna tym razem trafi do właściwej grupy odbiorców.
Uchwała przyjęta przez radnych na ostatniej sesji określa, że w promocji Bytomia podstawowym symbolem będzie herb, a nowe, błękitne logo będzie wykorzystywane jedynie przy projektach związanych z rewitalizacją. Jednocześnie uchylono znak "Bytom - Energia Kultury", który ustanowiono za czasów prezydentury Piotra Koja, ale nie przypadł on do gustu mieszkańcom.