Pięć lat temu swoją kasę na dworcu zamknęły Przewozy Regionalne. Dwa lata później uczyniły to również Intercity. Od tego czasu bytomski dworzec nie spełniał jednej z podstawowych funkcji - nie dało się w nim zakupić biletów na przejazd odjeżdżającymi stąd pociągami. Można to było zrobić jedynie u konduktora.
Od zeszłego roku Polskie Koleje Państwowe sukcesywnie modernizują kolejne części naszej stacji. Najbardziej spektakularne było wyremontowanie holu i przejścia pod peronami, na co wydano ok. 1,6 mln zł, później przeprowadzono estetyzację pierwszego peronu, a obecnie odnawiane są toalety i lokal po dawnej restauracji. Mimo poczynionych inwestycji na dworcu dotąd nie dało się kupić biletów. PKP tłumaczyły to faktem, iż za działalność kas odpowiadają przewoźnicy, a ci z kolei nie byli zainteresowani ich otwarciem.
Przeczytaj też: Kolejne remonty na dworcu
Po oddaniu do użytku wyremontowanego holu Koleje Śląskie deklarowały, że zamontują w nim automat biletowy. Czas mijał, a urządzenie się nie pojawiało. Powodem były problemy z wykonawcą, który nie potrafił wywiązać się z powierzonego mu zamówienia. Firma Koba Systems miała zainstalować 32 biletomaty w miastach naszego regionu, ale nie porozumiała się ze wszystkimi właścicielami obiektów, w których miały stanąć, a w dodatku nie była w stanie poradzić sobie z oprogramowaniem urządzeń.
W końcu KŚ postanowiły rozwiązać współpracę z dotychczasowym wykonawcą i zaangażować innego. Wtedy sprawy nabrały tempa. Nowej firmie powierzono stworzenie i serwisowanie oprogramowania, zamontowanie automatów leżących w magazynie i ich bieżące utrzymanie. W tym tygodniu jedno z urządzeń zostało zainstalowane w holu bytomskiego dworca i tym samym po trzech latach znów można kupić bilety na głównej stacji naszego miasta.
Biletomat KŚ umożliwia bezgotówkowy zakup biletów za pomocą karty płatniczej. Można jej użyć zarówno w sposób tradycyjny z PIN-em, a także zbliżeniowo. W przeciwieństwie do kas, jest czynny całą dobę.