Ministerstwo Spraw Wewnętrznych nadal rozbudowuje system, przez co jego funkcjonowanie jest spowolnione. W związku z tym mieszkańcy mogą spodziewać się przejściowych trudności w załatwieniu spraw, w szczególności związanych z meldunkiem, dowodem osobistym lub złożeniem wniosku o wydanie nowych dokumentów. Problemy są niezależne od Urzędu Miejskiego, ale Wydział Spraw Obywatelskich jest w stałym kontakcie z MSW i dba o to, by niedogodności były jak najmniej odczuwalne i szybko zostały wyeliminowane.
Po wprowadzonych zmianach prawnych w urzędach obowiązuje ogólnopolski system informatyczny, którego wdrożeniem zajęło się Ministerstwo Spraw Wewnętrznych. Funkcjonuje więc System Rejestrów Państwowych, który łączy rejestry PESEL, dowody osobiste i akty stanu cywilnego. Każdy z urzędników został już przeszkolony z obsługi systemy i otrzymał potwierdzający to certyfikat. O zmianach pisaliśmy już w ubiegłym tygodniu - Nowe dowody osobiste nie będą zawierały podpisu posiadacza oraz informacji o wzroście i kolorze oczu. Będą też lepiej zabezpieczone przez sfałszowaniem dzięki specjalnym farbom i mikrodrukom. Uproszczone zostały też wnioski o wydanie dowodu. Instrukcja, wraz z opisem graficznym jest przejrzysta i czytelna.
Warto wspomnieć, że wniosek można również złożyć drogą elektroniczną. Do wniosku należy dołączyć jedno zdjęcie (takie, jak do paszportu). Dokument będzie ważny przez 10 lat od daty wydania, z wyjątkiem dowodu osobistego wydawanego dzieciom poniżej 5. roku życia, który będzie ważny przez 5 lat. Tak, jak dotychczas, wydanie dokumentu jest bezpłatne.
Wnioski można pobrać w punkcie informacyjnym Urzędu Miejskiego przy ul. Parkowej 2 lub ze strony: www.msw.gov.pl.