Szkoła z możliwościami

Pół roku temu w Bytomiu powstała pierwsza szkoła dla dzieci autystycznych i niedosłyszących z normą intelektualną. Szkoła Podstawowa Specjalna nr 2 ma dziś dziewięcioro uczniów, a już w przyszłym roku szkolnym powstać mają kolejne klasy.

Byt p19da5llsa1583k7ulnvql81g3u3

Szkoła specjalna przy Arki Bożka 21 funkcjonuje obok szkoły masowej. Choć początkowo pomysł ten budził spore obawy, dziś nauczyciele są pewni, że była to dobra decyzja. W szkole realizowany jest projekt „Starszy brat – starsza siostra”, w ramach którego uczniowie Gimnazjum nr 5 wspierają dzieci z klas specjalnych. Co robią? Towarzyszą im na przerwach i pomagają radzić sobie z codziennymi sprawami w szkole. Projekt ten nie tylko integruje uczniów, ale także wspiera dzieci z klas specjalnych i pomaga im odnaleźć się w gronie rówieśników.

- Byliśmy ciekawi, jak poradzą sobie dzieci niedosłyszące, których trudności ze słuchem często wykluczają z rówieśniczego grona. Nasze obawy były na wyrost. Symbioza między niepełnosprawnymi uczniami a zdrową młodzieżą jest zaskakująca. Oni potrzebują siebie nawzajem – mówi dyrektorka szkoły, Izabela Bubalik

Na integracji korzystają obie strony – uczniowie klas specjalnych mają kontakt z pełnosprawnymi rówieśnikami, zachowując przy tym dostosowane do swoich potrzeb warunki edukacyjne. Zdrowi uczniowie uczą się z kolei wrażliwości na potrzeby słabszych.

Na czym polegają odpowiednie warunki edukacyjne, które oferuje Szkoła Podstawowa Specjalna? Placówka realizuje taki sam program jak dla dzieci zdrowych, różnią się jednak formy i metody prowadzenia zajęć. Szkoła ma także dostosowane do potrzeb uczniów niepełnosprawnych zaplecze dydaktyczne – posiada chociażby salę lekcyjną ze specjalnym dźwiękochłonnym sufitem, co znacznie poprawia jej akustykę i ułatwia naukę uczniom z niedosłuchem.

– Dla dzieci z problemami ze słuchem to bardzo ważne, podobnie jak możliwość korzystania z tablic multimedialnych i wielu pomocy dydaktycznych, których zakup umożliwiły nam finanse przekazane przez gminę Bytom – mówi dyrektorka SPS, Izabela Bubalik.

Sala dla dzieci autystycznych została również odpowiednio wyposażona. Uczniowie korzystają dziś z rehabilitacji metodą biofeedback, która poprawia ich pamięć, zwiększa koncentrację i usprawnia motorykę ciała. W przyszłości szkoła chce otworzyć także gabinet terapeutyczny, gdzie prowadzona będzie rehabilitacja metodą integracji sensorycznej.

Tygodniowo uczniowie klas specjalnych odbywają także kilkanaście godzin rewalidacji, na których rozwijają swoje talenty, pracują nad relacjami społecznymi i poprawiają jakość mówienia.

–Schorzeń takich jak autyzm czy niedosłuch nie da się wyleczyć, ale dzięki intensywnej rehabilitacji, dopasowanej terapii i formie nauki, dzieci mają szansę na normalne życie – dodaje Izabela Bubalik.

Celem szkoły jest utworzenie klas specjalnych na wszystkich poziomach nauczania szkoły podstawowej i gimnazjum.

Subskrybuj bytomski.pl

google news icon