Tramwaje z południowych dzielnic nie docierają do pl. Sikorskiego już od około pół roku. To efekt inwestycji rozpoczętych w maju przez spółkę Tramwaje Śląskie, która dzięki wsparciu funduszy unijnych zdecydowała się przebudować rozjazd na Zamłyniu oraz wyremontować torowiska i sieć trakcyjną na ul. Jagiellońskiej. Stan zaawansowania prac pozwala już na wznowienie ruchu na trasie pomiędzy pl. Sikorskiego a Szombierkami i Łagiewnikami. - Roboty jeszcze nie dobiegły końca, ale część tramwajowa jest już na tyle zaawansowana, że możliwe jest wznowienie ruchu tramwajowego. Zależało nam bardzo, żeby możliwie najwcześniej przywrócić ruch tramwajów na stałe trasy – wyjaśnia Andrzej Zowada, rzecznik Tramwajów Śląskich. Do wykonania pozostały jedynie prace drogowe, które zgodnie z zapewnieniami spółki mają potrwać do przyszłego tygodnia.
Od soboty, 13 grudnia, na swoje dawne trasy wyjadą znowu tramwaje linii 5, 7, 9 i 18. "Piątka" będzie kursować pomiędzy pl. Sikorskiego a pętlą w Zaborzu, "Siódemka" pomiędzy pl. Sikorskiego a pętlą w Zawodziu, "Dziewiątka" pomiędzy pl. Sikorskiego a przystankiem Chorzów Ratusz, natomiast "Osiemnastka" pomiędzy Stroszkiem a pętlą w Chebziu. Ponadto zmieni się rozkład linii nr 17, uruchomiona zostanie nowa linia nr 47 obsługująca trasę Bytom pl. Sikorskiego – Chorzów Ratusz przez Łagiewniki, Chropaczów i Piaśniki, a tymczasowe linie 9b, 10 i 49 zostaną zawieszone.
Warto zauważyć, że pierwszy raz od sześciu lat tramwaj dojedzie z Łagiewnik do pl. Sikorskiego. "Siódemka" przestała kursować na tej trasie od lipca 2008 roku, kiedy zdecydowano się skrócić jej przebieg ze względu na katastrofalny stan torowiska. W zeszłym roku rozpoczęto odbudowę i w czerwcu ponownie otwarto trasę do Zamłynia. Jednak miesiąc wcześniej ruszyły prace w rejonie wiaduktu kolejowego, dlatego powrót "Siódemki" do centrum Bytomia nieco odsunął się w czasie. Cierpliwość powinna opłacić się pasażerom, ponieważ podróż po wyremontowanym torowisku jest krótsza i bardziej komfortowa.
Wkrótce czekają nas kolejne inwestycje tramwajowe. Spółka wraz z miastem planuje niebawem przebudować ulicę Katowicką pomiędzy pl. Sikorskiego a ul. Siemianowicką. Zlikwidowany zostanie jednotorowy odcinek, który zastąpi dwutorowa linia biegnąca środkiem jezdni. Będą mogły poruszać się po niej również samochody, natomiast po bokach powstaną nowe chodniki, miejsca parkingowe i oświetlenie. W ten sposób zaniedbana ulica, przy której stoją jedne z najpiękniejszych kamienic w Bytomiu, będzie miała szansę zyskać drugą młodość.