Szkoła na co dzień boryka się z różnymi problemami pedagogicznymi. Wśród 627 uczniów aż 93 to dzieci niepełnosprawne. Grono pedagogiczne dba o to, by czuły się one w swojej szkole bezpiecznie i uczyły się samodzielności oraz zaradności. Szczególną wagę placówka przykłada więc do wyrównywania szans dzieciom niepełnosprawnym. Dyrekcja zadbała o likwidację wszelkich barier architektonicznych - zbudowano windę, zmodernizowano sanitariaty oraz dostosowano sale lekcyjne.
Szkoła została także wzbogacona o specjalne obiekty sportowe. Sam udział w konkursie miał pokazać innym codzienną pracę bytomskiej placówki, która od piętnastu lat dba o uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi.
- Od 1999 r. dokładamy starań, by nasza szkoła była otwarta na młodych, rozwijała ich talenty i zainteresowania. Chcemy zachęcić uczniów do poszukiwania i rozwijania swoich pasji, wyzwolić w nich ambicję, a przede wszystkim przygotować ich do aktywnego uczestnictwa w życiu społecznym – mówi Beata Hucz-Pszon, dyrektorka SP nr 51.
Usuwanie barier architektonicznych to nie wszystko – szkoła wychodząc naprzeciw potrzebom uczniów realizuje liczne programy wyrównujące szanse dzieci z trudnościami. Można wśród nich znaleźć chociażby „Ja i Mój Niepełnosprawny Kolega” integrujący uczniów niepełnosprawnych i zdrowych poprzez formy artystyczne – działalność plastyczną, muzyczną i ruchową. Szkoła bierze także udział w projektach unijnych, jak „Z Bytomia na sceny Europy”, „Gimnastykując ciało – usprawniasz umysł” czy „Ludzie różnią się od siebie nie tylko wyglądem”.
Prócz tego placówka wprowadza także pedagogiczne innowacje. Od ubiegłego roku realizuje prowadzi chociażby projekt „Klasa integracyjna z zajęciami arteterapii. Arteterapia jako wspomaganie edukacji i wychowania”, dbając tym samym o kształtowanie w uczniach postaw tolerancji, empatii i samodzielności.