Po wielu latach zaniedbań w pierwszej połowie tego roku bytomski dworzec doczekał się liftingu holu i przejścia podziemnego pod peronami. Polskie Koleje Państwowe i Polskie Linie Kolejowe przeznaczyły na ten cel łącznie 1,6 mln zł. W ciągu kilku miesięcy dworzec zmienił się w środku nie do poznania. Budowlańcy wykonali nowe posadzki, na ścianach zamontowali nowoczesne panele, rozebrali i na nowo wykonali cały sufit w holu, a także wyczyścili wielką mozaikę z kolorowych kamieni na jednej ze ścian. Dzięki temu stacja wreszcie stała się pozytywną wizytówką naszego miasta.
Przed kilkoma dniami PLK ogłosiły przetarg na montaż i rozbudowę Systemu Informacji Pasażerskiej na dworcach w całym kraju, w tym i na naszym dworcu oraz stacjach Bytom Karb i Bytom Północny. Jego wykonawca będzie miał za zadanie zaprojektować, dostarczyć i zamontować elektroniczne wyświetlacze, megafony i kamery monitoringu. Zgodnie z harmonogramem ma to nastąpić najpóźniej do listopada przyszłego roku.
W ramach zamówienia na peronach bytomskiego dworca pojawi się 36 wyświetlaczy krawędziowych, 6 wyświetlaczy tunelowych i 3 wyświetlacze tunelowe zbiorcze. Będą to urządzenia podobne do tych, jakie w minionych latach zainstalowano na największych stacjach w Polsce - np. w Katowicach. Za ich pomocą podróżni będą mogli szybko zorientować się jakie pociągi w najbliższym czasie wjadą na perony. Oprócz wyświetlaczy na dworcu zostaną zamontowane tablice informacyjne i nowe zegary. Ponadto wykonawca zainstaluje na peronach 40 kamer monitoringu, które na bieżąco będą przekazywały obraz do dworcowego centrum monitorowania.
Niestety zamówienie nie obejmuje wyposażenia holu naszego dworca w ekrany informacyjne i monitoring, choć dopiero co przeszedł remont. W efekcie, chcąc uzyskać informacje o aktualnym ruchu pociągów pasażerowie będą zmuszeni od razu skierować się do tunelu lub na perony, natomiast odnowiony hol nie będzie chroniony przez kamery. Rzecznicy obu spółek zapewniają jednak, że firmy współpracują ze sobą w tej sprawie i niewykluczone, że urządzenia zostaną zainstalowane także we wnętrzu dworca. - Istnieje możliwość rozszerzenia zamówienia o tablice odjazdów i przyjazdów zlokalizowaną w holu dworca w Bytomiu - poinformował nas Bartłomiej Sarna, rzecznik prasowy PKP S.A. we Wrocławiu.
Obecnie odnowiony hol jest funkcjonalnie upośledzony. Co prawda można w nim się schronić przed złą pogodą i wygodnie zaczekać na pociąg, lecz poza plakatami z rozkładem jazdy, nie oferuje on innego sposobu uzyskania informacji o bieżących połączeniach. Nie da się w nim też kupić biletów, bo nie ma w nim kas, ani nawet automatów. - Podobnie, jak inne biletomaty, ten w Bytomiu chcemy zainstalować do końca tego roku - poinformował nas Michał Wawrzaszek, rzecznik Kolei Śląskich. - Od PKP Energetyki i od zarządcy dworca otrzymaliśmy propozycję rozpatrzenia nowej lokalizacji biletomatu, tj. przy wejściu do tunelu przy hydrancie i pomieszczeniu technicznym. W najbliższych dniach przez naszego pracownika przeprowadzona zostanie ekspertyza dot. nowej lokalizacji, a następnie odbędzie się spotkanie przedstawicieli PKP Energetyki, zarządcy dworca oraz firmy montażowej w sprawie ustaleń instalacji biletomatu - wyjaśnia Wawrzaszek. PKP Intercity realizujące połączenia dalekobieżne nie planuje ustawienia swojego urządzenia, natomiast planuje nawiązać współpracę z Kolejami Śląskimi w kwestii sprzedaży biletów za pośrednictwem sieci dystrybucji naszego regionalnego przewoźnika. - Do tego czasu podróżni mogą kupić bilet na pokładzie pociągu, bez ponoszenia jakichkolwiek dodatkowych opłat. Wygodny sposób zakupu to też nasza sprzedaż internetowa - bilet z Internetu pasażer może wydrukować lub zapisać np. w komórce czy na tablecie - proponuje Marta Ziemska z Intercity.
W sprawie wyposażenia naszej głównej stacji zamierza zainterweniować poseł Jacek Brzezinka. Jego zdaniem montaż wyświetlaczy i automatów biletowych w holu dworca byłoby właściwym zwieńczeniem przeprowadzonej w tym roku modernizacji, a monitoring pomógłby na dłużej upilnować porządku.
Ekrany z dynamiczną informacją pasażerską mogłyby pojawić się także w drugim tunelu pod peronami, łączącym dworzec z przystankiem tramwajowym na Zamłyniu, ale tylko w przypadku, gdy ten zostanie odnowiony. To natomiast leży w gestii miasta, które dzierżawi go od kolei. - W przypadku remontu tego przejścia, PLK rozpatrzą również możliwość zamontowania w tym miejscu tablic informacyjnych - wyjaśnił nam Jacek Karniewski z zespołu prasowego PLK. Niestety na razie nie wiadomo czy i kiedy gmina podejmie się remontu swojego tunelu.