W spektaklu Jubilat wystąpi w jednej ze swoich najbardziej popisowych ról – Don Basilia – przekupnego intryganta, nauczyciela muzyki i przyjaciela Don Bartola, który chce poślubić młodziutką Rozynę, nie zważając na to, że jej serce należy do Hrabiego Almavivy…
Opera komiczna w II aktach Gioacchino Rossiniego CYRULIK SEWILSKI - miała swą prapremierę w Rzymie w roku 1816. Libretto, napisane przez Cesarego Sterbiniego, oparte zostało na sztuce teatralnej Pierre'a Beaumarchais’ego z 1775 roku pod tym samym tytułem. Jest to najpopularniejsze dzieło Rossiniego i jedna z najczęściej wystawianych oper. Doskonałe, pełne akcji i humoru libretto łączy się z piękną muzyką, dającą pole do popisu śpiewakom. Szczególnie znana jest uwertura, często grana jako odrębny utwór na koncertach symfonicznych, oraz arie Largo al factotum, Una voce poco fa i La calunnia (aria o plotce).
Premiera Cyrulika sewilskiego w Operze Śląskiej odbyła się w 1985 roku, wznowienie sceniczne pod nowym kierownictwem muzycznym i w nowych obsadach solistycznych – w kwietniu 2011 r. Znakomita inscenizacja Henryka Konwińskiego oparła się próbie czasu, a piękne kostiumy i dekoracje Jana Bernasia – nadal zachwycają. Pełna wdzięku i lekkości muzyka Gioacchina Rossiniego i opowiedziana w tej operze zabawna historia, niezmiennie przyciąga słuchaczy.
Hrabia Almaviva usiłuje zdobyć serce pięknej Rozyny, wychowanicy doktora Bartola. Ten ostatni nie chce dziewczyny wypuścić ze swoich rąk. Sam ma wobec niej plany matrymonialne. Almaviva, by zyskać przychylność swojej wybranki, chwyta się różnych podstępów, w czym pomaga mu sprytny Figaro, sewilski cyrulik. Wynika z tego wiele zabawnych sytuacji...
TADEUSZ LEŚNICZAK – BAS
Edukację muzyczną rozpoczął grą na skrzypcach w wieku siedmiu lat w Państwowej Szkole Muzycznej w Poznaniu, którą ukończył w 1968 r. Od 1974 r. studiował w Akademii Muzycznej w Poznaniu w klasie Henryka Łukaszka. W 1980 r. uzyskał dyplom z wyróżnieniem oraz nagrodę Ministra Kultury i Sztuki. Swój kunszt doskonalił na kursach wokalnych w kraju i za granicą, m. in. u Adele Stoltew Niemczech. W latach 1978 – 1980, jeszcze w czasie studiów, rozpoczął pracę jako solista w Teatrze Wielkim im. St. Moniuszki w Poznaniu, a od roku 1980 do dzisiaj, jest solistą Opery Śląskiej w Bytomiu. Współpracował również z Teatrem Wielkim w Łodzi, Warszawie oraz Operą Krakowską. Równolegle ze sztuką sceniczną uprawiał szeroką działalność koncertową i kameralną biorąc udział w ponad 300. koncertach filharmonicznych i festiwalach w kraju i za granicą. Występował w USA, Kanadzie oraz niemal we wszystkich krajach Europy - najczęściej w Niemczech, Beneluksie, Austrii, Szwajcarii, Francji, Włoszech, Portugalii. Dokonał wielu nagrań archiwalnych dla Polskiego Radia w Poznaniu i Katowicach oraz nagrań z WOSPRiTV. Brał udział w nagraniach płyt Opery Śląskiej w Bytomiu: „Nabucco”, która w roku 2003 uzyskała status Platynowej Płyty oraz „Opera Śląska poleca – hity operowe i operetkowe”, nagrodzonej Złotą Płytą w roku 2013. Jest laureatem licznych nagród i odznaczeń, m. in.: Nagrody Specjalnej Ministra Kultury i Sztuki, Srebrnej Odznaki Zasłużonemu w Rozwoju woj. Katowickiego, Brązowym i Srebrnym Krzyżem Zasługi, Złotym Medalem za długoletnią służbę. Jest laureatem I-go Ogólnopolskiego Konkursu Wokalistyki Operowej im. A. Didura w Bytomiu.
W repertuarze posiada ponad 40 partii operowych i niemal tyle samo oratoryjno-kantatowych. W okresie od 1978 r. do 2013 r. zaśpiewał ponad 2000 przedstawień operowych biorąc udział w ponad 40. premierach oraz 570. koncertach filharmonicznych i kameralnych. Do najchętniej wykonywanych przezeń partii basowych, należą: Mefisto w „Fauście” Ch. Gonouda, Silva w „Ernanim”, Faraon w „Aidzie”, Zachariasz w „Nabuccu”, Sparafucille i Monterone w „Rigoletcie”, Ferrando w „Trubadurze” G. Verdiego, Baron Ochs w „Kawalerze srebrnej róży” R. Straussa, Stolnik w „Halce”, Zbigniew i Skołuba w „Strasznym dworze” St. Moniuszki, Don Basilio w „Cyruliku sewilskim” G. Rossiniego, partia tytułowa w „Don Pasquale” i Dulcamara w „Napoju miłosnym” G. Donizettiego, Sarastro w „Czarodziejskim flecie”, Alfonso w „Cosi fan tutte”, Komandor w „Don Giovannim” W. A. Mozarta, Colline w „Cyganerii” G. Pucciniego, Hermann w „Tannhäuserze” R. Wagnera, Pimen w „Borysie Godunowie” M. Musorgskiego, Gremin w „Eugeniuszu Onieginie” P. Czajkowskiego, Alvise w „Giocondzie” A. Ponchielliego.
Od roku 1990 prowadzi klasę śpiewu solowego na Wydziale Wokalno-Instrumentalnym Akademii Muzycznej im. K. Szymanowskiego w Katowicach, gdzie w roku 2003 uzyskał tytuł doktora. Od sierpnia 2010 r. do lipca 2012 r. pełnił funkcję zastępcy dyrektora Opery Śląskiej w Bytomiu.