Spektakl został nagrodzony Złotą Maską w kategoriach: „Przedstawienie Roku 2011″ i „Reżyseria” oraz Teatralną Nagrodą Muzyczną im. Jana Kiepury w kategorii „Najlepszy Spektakl 2011″.
W przedstawieniu wystąpią: w partii tytułowej – Maciej Komandera, w partii Króla Filipa II – Aleksander Teliga, jako Elżbieta de Valios – Anna Wiśniewska-Schoppa, Księżna Eboli – Katarzyna Haras, Markiz Posa – Adam Woźniak, Wielki Inkwizytor - Bogdan Kurowski, Mnich – Zbigniew Wunsch, Hrabia Lerma – Hubert Miśka, Tebald, paź królowej – Anna Noworzyn, Głos z nieba - Ewelina Szybilska oraz chór, balet i orkiestra Opery Śląskiej pod dyrekcją Tadeusza Serafina.
Premiera „Don Carlosa” odbyła się w maju 2011 r. Reżyserem i scenografem spektaklu jest Waldemar Zawodziński, kierownictwo muzyczne objął Tadeusz Serafin, ruch sceniczny i choreografię zrealizowała Janina Niesobska.
Akcja rozgrywa się w Hiszpanii ok. 1560 r. Krajem rządzi Inkwizycja i ślepo jej podporządkowany król Filip II. Ze względów politycznych Filip zawarł małżeństwo z francuską księżniczką Elżbietą de Valois, nie bacząc, że doprowadził tym samym do zerwania zaręczyn Elżbiety ze swym synem Carlosem. Hiszpański infant – Don Carlos – jest zrozpaczony utratą ukochanej. Nadchodzi Markiz Posa – grand hiszpański. Infant zwierza się markizowi ze swojego uczucia do królowej; Posa pragnie nakłonić Don Carlosa do stanięcia na czele ruchu mającego wyzwolić Flandrię, a następnie i samą Hiszpanię spod tyranii króla i Inkwizycji.
Don Carlos i markiz Posa zapewniają się wzajemnie o wielkiej przyjaźni. Elżbieta także kocha Carlosa, ale mimo targających nią uczuć, jest wierna królowi Filipowi; Carlosa kocha również księżniczka Eboli, która w szale zazdrości przynosi królowi szkatułkę Elżbiety, a w niej – portret Carlosa. To przekonuje Filipa o niewierności małżonki. Carlos prosi króla o pełnomocnictwo nad Flandrią, ale spotyka się z odmową. Za to działa Święta Inkwizycja. Na stosie, w obecności króla, królowej i całego dworu, zostają spaleni Flandryjczycy. Wielki Inkwizytor radzi królowi zabić też Don Carlosa…
Miłość infanta do młodej macochy, starcza zazdrość Filipa o własnego syna – oto tło dramatu. Jest też tło polityczne: walka Flandrii o uwolnienie się spod krwawego jarzma Hiszpanii.