Wiadukt na Zamłyniu pójdzie do rozbiórki

Polskie Linie Kolejowe gruntownie zmodernizują linię 131 biegnącą przez Bytom. W ramach prac zostanie rozebrany i wybudowany na nowo wiadukt nad jednym z najbardziej newralgicznych skrzyżowań w naszym mieście. Po zakończeniu wartej niemal 1 mld zł inwestycji pociągi będą mogły jeździć nawet 140 km/h!

PLK ogłosiły 4 przetargi na modernizację magistrali węglowej na odcinku Chorzów Batory - Tarnowskie Góry - Zduńska Wola Karsznice. Wartość zamówień jest szacowana na sumę ponad 2 miliardów złotych. Prace mają objąć łącznie 165 kilometrów jednego z najważniejszych szlaków towarowych w Polsce, łączącego Górny Śląsk z wybrzeżem. Skorzystają na tym również pasażerowie, ponieważ fragment "Węglówki" od Chorzowa, przez Bytom, do Tarnowskich Gór będzie ważnym elementem kolejowego połączenia Katowic z lotniskiem w Pyrzowicach.

Reklama

Wartość przetargu na modernizację odcinka Chorzów Batory - Bytom - Nakło Śląskie wynosi 966,5 mln zł netto. Wykonawca wyłoniony w postępowaniu przygotuje dokumentację projektową a następnie przeprowadzi prace budowlane. Zamówienie obejmuje nie tylko remonty torowisk, ale także przebudowę stacji i przystanków, w ramach których powstaną nowe perony z wiatami, oświetleniem, oznakowaniem i dojściami zapewniającymi dostęp dla osób niepełnosprawnych.

Co planują kolejarze w Bytomiu? Zmieni się bardzo dużo. Zaniedbana infrastruktura pamiętająca jeszcze PRL wejdzie wreszcie w XXI wiek. Wszystkie obiekty inżynierskie (wiadukty, ściany oporowe, przepusty, przejścia pod torami) na trasie przejdą przynajmniej remont, a kilka z nich zostanie zbudowanych na nowo. Mowa o wiaduktach nad ulicami Chorzowską, Dojazd, Zabrzańską, Dąbrowa Miejska i Sikorskiego oraz nad linią wąskotorową na Karbiu. Z pewnością przebudowa obiektu na Zamłyniu spowoduje największe utrudnienia komunikacyjne, ale po tym na długie lata kierowcy powinni mieć już spokój w tym miejscu.

Duże zmiany czekają też przystanki znajdujące się na linii 131 w Bytomiu. Zgodnie ze wcześniejszymi zapowiedziami Bytom Północny zostanie przesunięty o ok. 500 m w rejon wiaduktu nad ul. Strzelców Bytomskich, dzięki czemu mieszkańcy Vitoru będą mieć bliżej i możliwe będą szybkie przesiadki z tramwaju lub autobusu na pociąg. Powstaną tam nowe perony z wiatami i oświetleniem. Na przystanku Bytom Karb zostaną wykonane nowe perony, pomiędzy którymi znajdą się oba tory. Pasażerowie oczekujący tam na pociąg będą mogli wreszcie schronić się pod wiatami, których dotąd tam brakowało.

Najwięcej wydarzy się na naszym głównym dworcu. Konstrukcja zabytkowej hali przejdzie gruntowną renowację i zyska nowe poszycie. Skryte pod nią perony zostaną rozebrane i wykonane na nowo. Na każdym z nich pojawią się elementy oznakowania dotykowego dla osób niewidomych i niedowidzących oraz windy. Likwidacja czeka natomiast dawny peron bagażowy pomiędzy peronami 3 i 4 oraz bocznica pocztowa, które od wielu lat nie są już wykorzystywane. Remont obejmie również drugie z przejść podziemnych łączące pl. Wolskiego z Zamłyniem.

Modernizacja linii 131 będzie oznaczać skok jakościowy dla bytomian podróżujących koleją. Komfort korzystania z przystanków ulegnie znacznej poprawie, a czas podróży bardzo się skróci. Pociągi będą mogły jeździć z prędkością maksymalną 140 km/h, podczas gdy obecnie wloką się nawet 30 km/h - wyjątkiem są krótkie odcinki pomiędzy Bytomiem i Katowicami, gdzie pociągi miejscowo rozpędzają się do ok. 100 km/h.

Termin składania ofert w przetargu minie 7 lutego. Wykonawca po podpisaniu umowy z PLK będzie mieć 52 miesiące na realizację zamówienia, więc prace powinny zakończyć się w 2022 roku.

Reklama
Discuss this article in the forums (27 replies).

marcinen Avatar
marcinen odpowiedział w temacie: #179688 2018/07/03 11:45
pewnie bardziej przydało by się zamknięcie miasta okręgiem tj. linia z Bobrka przez Karb i wiadukt do pętli Wrocławska i dalej do centrum. Czy nawet z Karbia na wprost przed Dąbrowę i do obecnej 19 na Stroszek. Jak szaleć to szaleć. A tak naprawdę nawet do Miechowic nie potrafią zbudować. Obecnie w Bytomiu próba rozbudowy linii to fikcja. Choć z tych wymienionych akurat ta z Bobrka przez Karb do Centrum uważam, że ma największe prawa bytu
Ewa Machowska Avatar
Ewa Machowska odpowiedział w temacie: #179686 2018/07/03 11:23
Nie wiem komu to przeszkadza...
AA Avatar
AA odpowiedział w temacie: #179685 2018/07/03 09:44
wtłaczanie dodatkowej linii tramwajowej na tory na zabrzańskiej to zły pomysł dlatego że powinny one obsługiwać większość strumienia pasażerskiego między Szombierkami a Centrum (a konkretnie Centrum Przesiadkowym z Prawdziwego Zdarzenia które powinno sięgać aż za tory ). Intensywniej tzn docelowo po autonomizacji oznacza to tramwaje jadące b. często tzn w odległościach rzędu pół kilometra z nawet bliżej -do granic bezpieczeństwa ( przynajmniej na odcinku między kościołem a zamłyniem) , więc upchanie między nimi jakichś dodatkowych tramwai jest docelowo nierealne
Baron Avatar
Baron odpowiedział w temacie: #179676 2018/07/02 18:43
"Bytom Teatr Tańca-Rozbark" się dokładnie teraz nazywa ten przystanek. Też bym bardzo chciał żeby były reaktywowane linie kolejowe, więcej połączeń itp. Zresztą pisałem o tym w kontekście EWENTUALNEGO kiedyś tam przystanku Bytom Rozbark (tak, ja wiem że jest blisko Dworca, ale w Będzinie na przykład jest Będzin i Będzin Miasto blisko siebie i ludzie korzystają).

Dlaczego nie ma KŚ do Zabrza (albo ja nie widzę?), tak rzadko jest do Gliwic. Tak rzadko i wolno do Katowic. Skoro jest połączenie Katowice - Częstochowa przez Zawiercie to dlaczego nie Katowice - Bytom - Lubliniec - Częstochowa. Jakoś tak te tereny na północ od TG, chociaż piękne przyrodniczo i całkiem ludne, się pomija moim zdaniem. No i mam nadzieję że linia na lotnisko przez Bytom powstanie.

Ale podejrzewam Mephir że zestawiając koszt nawet renowacji torowiska kolejowego, a budowy nowego tramwajowego - to koszta kolei będą o wiele większe... popraw mnie jeśli się mylę.

(Kolejny temat z cyklu - dyskutować sobie możemy, to i tak nie powstanie)
MephiR Avatar
MephiR odpowiedział w temacie: #179673 2018/07/02 14:43
Też wierzę w transport zbiorowy, ale mam nieco inną wizję. Moim zdaniem podstawowym środkiem lokomocji z Bytomia do Katowic, czy Gliwic powinny być pociągi, a nie tramwaje. Mieszkając w Szombierkach powinieneś podjechać kilka przystanków na Zamłynie i tam przesiąść się do pociągu, którym dojedziesz na miejsce w 20 minut szybciej, niż tramwajem.

Dla mieszkańców ul. Miarki potrzebny jest przystanek na ul. Katowickiej. Dla nich to taki sam dystans, jak na ul. Kilara, a tam nie ma niczego i nawet drożdżówki przed robotą sobie tam nie kupią. Z kolei pracownicy teatru i hostelu korzystają z przystanku Rozbark Kopalnia (czy jak on się teraz nazywa).