Miasto buduje drogi dla marketu


Najczęściej inwestorzy stawiający duże obiekty handlowe na własny koszt przebudowują układy komunikacyjne w otoczeniu ich inwestycji. W Bytomiu jest inaczej. Tu to gmina buduje drogi, na których najbardziej korzystają firmy budujące markety.

Kiedy powstawało Centrum Handlowe Agora, inwestor przebudował ulice i torowiska tramwajowe dookoła swojego obiektu. Tak też jest w przypadku trwającej budowy galerii Libero w Katowicach, gdzie spółka Echo Investment przeznaczyła duże środki na przebudowę Drogi Krajowej 81. Inwestorzy są w stanie wyłożyć pieniądze na modernizację infrastruktury należącej do samorządów lub Skarbu Państwa, bo wiedzą, że ułatwienie dojazdu do budowanych przez nich marketów będzie wiązało się z większymi zyskami z ich działalności.

Od kilku lat w Bytomiu jest odwrotnie. Gdy w Szombierkach powstał Kaufland i przyległy do niego park handlowy, to miasto na własną rękę przesunęło skrzyżowanie na ul. Zabrzańskiej, aby wyjazd z terenu centrum handlowego wypadał wprost na ulicę Wyzwolenia. By to zrobić, konieczna była też przebudowa fragmentu torowiska. Całość kosztowała budżet miasta blisko 800 tys. zł.

Obecnie Miejski Zarząd Dróg i Mostów realizuje inwestycję na Karbiu. Robotnicy budują tam przedłużenie ulicy Karlika do skrzyżowania ul. Konstytucji z ul. Braci Śniadeckich. W połowie listopada rozszerzono zamówienie o wykonanie zjazdu z ul. Wrocławskiej na tereny dawnego Linodrutu, w efekcie czego wszystkie prace będą kosztować Bytom 3,1 mln zł. Prace mają zakończyć się w ciągu 5 miesięcy.

Właśnie tam prywatny inwestor planuje budowę parku handlowego, gdzie największym operatorem spożywczym będzie POLOmarket. Łączna powierzchnia obiektów wyniesie ok. 2,5 tys. m2. Projekt jest już planowany od dawna. W okresie kampanii wyborczej w 2014 r. na skrzyżowaniu ul. Konstytucji z ul. Miechowicką wisiał baner informujący o rozpoczęciu inwestycji w 2015 r., ale wówczas nic z tego nie wyszło.

Na przebudowie układu komunikacyjnego wokół dawnego Linodrutu najbardziej skorzysta inwestor. Miasto więc robi mu wspaniały prezent, choć marketów w Bytomiu nie brakuje. Tymczasem w poniedziałek na wniosek prezydenta Rada Miejska głosowała nad wykreśleniem z Wieloletniej Prognozy Finansowej szeregu inwestycji drogowych, o które od lat zabiegali mieszkańcy wielu dzielnic, ponieważ zdaniem władz miasta gmina nie ma na to pieniędzy. Opozycja jednak nie poparła wniosku prezydenta i m.in. projekt połączenia ul. Orzegowskiej z ul. Konstytucji pozostał w WPF.

Discuss this article in the forums (10 replies).

andrzej4478 Avatar
andrzej4478 odpowiedział w temacie: #175765 2017/12/10 16:47
Miasto realizuje inwestycję na Karbiu.przedłużenie ulicy Karlika do skrzyżowania ul. Konstytucji z ul. Braci Śniadeckich.


ruda Avatar
ruda odpowiedział w temacie: #175719 2017/12/08 12:39
Bytom- kiedyś miasto węgla i stali dziś miasto marketów, lombardow I z tanim alkoholem lokali ;)
Każdy mieszkaniec Bytomia ma mieć po wyjściu przed sień w zasięgu wzroku min:
2 markety
1 sklep 24/h
1 lombard
Oczywiście wielu mieszkańców Bytomia do dziś nie potrafi się otrząsnąć bo stracie jakże istotnych centr kulturowo-rozrywkowych jakim były mini kasyna ;)
AA Avatar
AA odpowiedział w temacie: #175697 2017/12/07 19:56

Błażej napisał: Zrozumiałbym przedłużenie ul. Popiełuszki do stacji Bytom Karb - dałoby to w przyszłości możliwość zrobienia małego węzła przesiadkowego autobus-pociąg.

skrzyżowanie popiełuszki-konstytucji jest za blisko skrzyżowania wrocławska-konstytucji więc mogłoby to spowodować dezorganizację ( co też się pewnie stanie z powodu obiektu który tam budują ), Dojazd do tego węzła powinien być gdzieś dalej
Błażej Avatar
Błażej odpowiedział w temacie: #175692 2017/12/07 17:28
Zrozumiałbym przedłużenie ul. Popiełuszki do stacji Bytom Karb - dałoby to w przyszłości możliwość zrobienia małego węzła przesiadkowego autobus-pociąg. Zrozumiałbym nawet przedłużenie ulicy św. Elżbiety do Plejady bo to byłby bypass. Ale sytuacja kiedy miasto buduje coś dla marketów podczas gdy w naszym mieście jest ich nadmiar jest niezdrowa. Szczególnie dotyczy to fragmentu artykułu dotyczącego ul. Wyzwolenia w Szombierkach.
adrian1981 Avatar
adrian1981 odpowiedział w temacie: #175670 2017/12/06 20:33
Nie ma remontu nawierzchni rynku, nie ma remontu ul. Dworcowej, remont ul. Katowickiej odwlekano ze względu na brak kasy za to buduje się dojazd do marketu... Miasto powinno postawić warunki jak ma wyglądać organizacja ruchu w pobliżu marketu i inwestor powinien na własny koszt drogę przebudować.