Powstanie 200 miejsc pracy na hałdzie


W Bytomiu zainwestuje największa firma w Polsce zajmująca się transportem samochodów - Mostva. W miejscu hałdy kopalni Centrum powstanie gigantyczny plac postojowy dla kilkunastu tysięcy pojazdów oraz hala techniczna. Docelowo ma tu znaleźć pracę 200 osób.

Mostva działa na polskim rynku od 20 lat. Spółkę tworzy dwóch europejskich potentatów logistyki nowych samochodów osobowych i ostawczych: niemiecki Mosolf i francuskie STVA. W naszym kraju firma zatrudnia około 400 osób w dwóch centrach dystrybucji: jednym w gdyńskim porcie, a drugim w Mszczonowie pomiędzy Warszawą i Łodzią. Rocznie Mostva przewozi ponad 200 tys. pojazdów, natomiast jej obroty przekraczają 125 mln zł.

W Bytomiu spółka zamierza otworzyć swoje trzecie centrum logistyczne. Przyciągnął ją do nas Michał Goli, twórca osiedla Srebrne Stawy i szombierskiego pola golfowego, który od lat działa również w branży motoryzacyjnej. Poszukiwania odpowiedniego terenu w Bytomiu trwały od roku. Rozważano różne lokalizacje, lecz ostatecznie padło na grunty należące do Spółki Restrukturyzacji Kopalń w rejonie ulicy Węglowej.

Mostva znaczną część pojazdów transportuje koleją, dlatego warunkiem decyzji o inwestycji w tym miejscu było istnienie bocznicy. W ostatnim momencie udało się porozumieć z SRK, która była w trakcie wyboru wykonawcy rozbiórki torowiska. Gdyby ta infrastruktura zniknęła, to Bytom mógłby zapomnieć o tym przedsięwzięciu. Inną ważną kwestią było dobre skomunikowanie Bytomia - przede wszystkim z Gliwicami i Tychami, gdzie mieszczą się fabryki Opla i Fiata, ale także czeskich Noszowic i Słowackiej Żyliny, w których z kolei swoje samochody produkują Hyundai i Kia.

Dziś Mostva i SRK zawarły umowę sprzedaży nieruchomości o powierzchni 30 hektarów. Obecnie to hałda likwidowanej właśnie kopalni Centrum. Inwestor chce jak najszybciej zagospodarować połowę tego terenu, by już we wrześniu przyszłego roku otworzyć Centrum Samochodowe Bytom. W marcu 2018 r. ma ruszyć budowa pierwszych 15 haplacu składowego i hali technicznej o powierzchni 4500 m2 oraz przebudowa bocznicy kolejowej.

Od samego początku zatrudnienie ma tu znaleźć 70 osób. Docelowo, po zagospodarowaniu całych 30 hektarów w bytomskim centrum logistycznym ma pracować 150 - 200 osób. Potrzebni będą ludzie do przestawiania samochodów oraz wykwalifikowani mechanicy, ponieważ w tutejszej hali montowane będą m.in. elementy wyposażenia pojazdów. W tym względzie Mostva liczy na współpracę z bytomskim technikum samochodowym, którego absolwenci mogliby zasilić kadrę zakładu.

fot. Mostva

Discuss this article in the forums (12 replies).

ruda Avatar
ruda odpowiedział w temacie: #174421 2017/10/11 01:32

MephiR napisał: Może nie średnią krajową, ale w Polsce Wystarczy, że powstanie jeszcze kilka takich inwestycji jak Petralana czy Mostva i nie będzie już miejsca na budowę kolejnych obiektów w tej skali.


Od razu że nie będzie, Żabie doły, Segiet, Las Miechowicki, to przecież dawne tereny poprzemysłowe, się "zrekultywuje" i jak znalazł :), i dotacje na taką rekultywacje pozyskać można to już mamy 2 pieczenie na jednym ogniu, a jak jeszcze się pokombinuje żeby w trakcie "rekultywacji" upchnać w ziemi CO NIE CO :) interes życia;)

Ale fakt to jedna z sensowniejszych inwestycji w tym mieście od dawna więc chyba wypada trzymać kciuki.
georg11 Avatar
georg11 odpowiedział w temacie: #174420 2017/10/10 22:38

sławoj sławonowicz napisał:

georg11 napisał:

sławoj sławonowicz napisał: Oby ani jeden górnik na emeryturze czy urlopie.

Ale co ? Kupił auto albo może narobił w gacie czytając twego posta.


Znalazł się wśród tych 200 którzy mają tam pracować.

Możesz rozwinąć swoje marzenia ? Boisz się,że nie znajdziesz tam pracy ? A może zazdrość przemawia przez ciebie?
sławoj sławonowicz Avatar
sławoj sławonowicz odpowiedział w temacie: #174419 2017/10/10 21:45

georg11 napisał:

sławoj sławonowicz napisał: Oby ani jeden górnik na emeryturze czy urlopie.

Ale co ? Kupił auto albo może narobił w gacie czytając twego posta.


Znalazł się wśród tych 200 którzy mają tam pracować.
google bot Avatar
google bot odpowiedział w temacie: #174418 2017/10/10 21:01
MephiR jak inwestor będzie chciał to znajdzie miejsce i wybuduje biurowiec.
Ale żeby chciał to musi mieć ułatwione warunki inwestycji, bo w chwili obecnej bliskość Autostrady nie jest już argumentem. A pamiętam jak kilka lat temu niektórzy na forum pisali, że do M1 po otwarciu A1 będą jeździć ludzie z Czech.

Wysłane z mojego LG-D855 przy użyciu Tapatalka
MephiR Avatar
MephiR odpowiedział w temacie: #174414 2017/10/10 19:15

mlk2 napisał: Jakie kwalifikacje i zakres obowiązków taka pewnie i płaca. Trudno się spodziewać, by ktoś, kto w zakresie obowiązków miał przestawianie samochodów miał średnią krajową.

Może nie średnią krajową, ale w Polsce często zwykli pracownicy fizyczni zarabiają więcej, niż osoby z wyższym wykształceniem, studiami podyplomowymi etc. Panie w Biedronce zarabiają więcej, niż młodzi lekarze, więc niekoniecznie zarobki w Mostva będą takie złe.

Inna sprawa, że według statystyk największą grupę bezrobotnych w Bytomiu stanowią osoby o niskich kwalifikacjach (w II kwartale br. było 2665 bezrobotnych z wykształceniem gimnazjalnym lub niższym i 1679 z zasadniczym zawodowym, podczas gdy ze średnim ogólnokształcącym 503, a z wyższym zaledwie 444). W takiej sytuacji najbardziej potrzebne są tu posady właśnie dla tego grona mieszkańców.

A tak na marginesie, to ta inwestycja pokazuje, że wielkie inwestycje mają słaby wpływ na rynek pracy. Na 30 hektarach będzie pracować góra 200 osób. Tymczasem w Medusa Group przy Józefczaka w starych budynkach stojących na działce o powierzchni 700 m2 pracuje 100 wysoko wykwalifikowanych i dobrze opłacanych specjalistów. W branży usług Bytom jest w stanie pozyskać więcej miejsc pracy, bo nie ma u nas zbyt wiele dużych terenów w jednym kawałku. Wystarczy, że powstanie jeszcze kilka takich inwestycji jak Petralana czy Mostva i nie będzie już miejsca na budowę kolejnych obiektów w tej skali.