Ul. Katowicka WRESZCIE przejdzie przebudowę


Ta inwestycja mogła zostać zrealizowana już lata temu. Jednak wreszcie rozpisano przetarg i za rok ulica Katowicka zyska nowe oblicze. Lokatorzy, kierowcy i pasażerowie będą mogli odetchnąć.

Przypomnijmy: w 2014 roku Tramwaje Śląskie dzięki oszczędnościom uzyskanym przy realizacji pierwszego dużego projektu modernizacji infrastruktury tramwajowej w miastach GOP zamierzały przebudować torowisko na ulicy Katowickiej. Aby było to możliwe, potrzebny był wkład finansowy miasta w wysokości ok. 5 milionów złotych. Niestety władze Bytomia długo przeciągały decyzję i ostatecznie wraz z końcem 2014 r. wykreśliły środki z budżetu. W efekcie Tramwaje Śląskie przeznaczyły swoje oszczędności na prace w innych miastach, bo gdyby ich nie spożytkowały do końca 2015 r., to pieniądze trzeba by zwrócić do unijnej kasy.

Przez następne lata ulica marniała w oczach. Ponieważ jej przebudowa była w zawieszeniu, to miasto nie inwestowało w jej remonty. Tymczasem w nawierzchni pojawiały się kolejne dziury, spod asfaltu wyłoniło się stare torowisko biegnące środkiem drogi, natomiast z powodu nierównych i notorycznie pękających szyn co chwila wykolejały się tam tramwaje, a ekipa interwencyjna Tramwajów Śląskich nawet kilka razy w tygodniu wykonywała pomniejsze prace naprawcze, by choć odrobinę wydłużyć żywot starego toru.

Przed tygodniem Tramwaje Śląskie z Miejskim Zarządem Dróg i Mostów oraz Bytomskim Przedsiębiorstwem Komunalnym ogłosiły wspólny przetarg na kompleksową przebudowę ul. Katowickiej na 800-metrowym odcinku od ul. Siemianowickiej do pl. Sikorskiego. To absolutna rzadkość w Bytomiu, aby kilka różnych podmiotów decydowało się na wspólne zamówienie. Dzięki temu za jednym zamachem zostanie przebudowane torowisko, jezdnia, chodniki, oświetlenie i sieć wodno-kanalizacyjna. Pozwoli to uniknąć potrzeby późniejszego rozkopywania nowej drogi, aby np. wymienić starą rurę.

Zgodnie z dokumentacją wydzielone torowisko po północnej stronie jezdni zostanie rozebrane, a zamiast niego pojawią się dwa tory zlokalizowane na środku drogi. Równocześnie będą po nim poruszać się tramwaje i samochody. W ten sposób uda się wyznaczyć więcej miejsca na chodniki, miejsca parkingowe, a nawet ścieżkę rowerową. Nawierzchnia torowiska i jezdni będzie wyłożona kostką kamienną, natomiast chodniki i ścieżka szarą kostką betonową. Trakcja tramwajowa zostanie przepięta z budynków na słupy, na których zawieszone zostaną również nowe, stylowe latarnie. Ponadto na ulicy pojawią się też donice z drzewami.

Oferty na przeprowadzenie prac będą przyjmowane do 12 września. Od momentu podpisania umowy wykonawca będzie mieć 10 miesięcy na przebudowanie ulicy. Tak więc Katowicka zostanie oddana do użytku najwcześniej za rok. Inwestycja zostanie zrealizowana w ramach drugiego dużego projektu modernizacji infrastruktury tramwajowej w śląskich i zagłębiowskich miastach finansowanego przez Unię Europejską.

Discuss this article in the forums (9 replies).

Ghost Avatar
Ghost odpowiedział w temacie: #173654 2017/08/31 21:57

Robot napisał: Ścieżka rowerowa ma być wykonana z kostki betonowej bezfazowej czyli materiał jest poprawny.

Poprawny ale przestarzały i drogi.

Zalecenia Górnośląskiego Związku Metropolitarnego z 2016r.
"przy budowie dróg rowerowych zaleca się stosowanie nawierzchni asfaltowych (zarówno na drodze rowerowej, jak i jezdni ulic z ruchem mieszanym) ze względu na niskie opory toczenia oraz koszty budowy i utrzymania tej nawierzchni porównywalne do tych wykonanych z płytek betonowych"

Wytyczne Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad dla infrastruktury pieszej i rowerowej 2017
"Stosuje się następujące warstwy ścieralne nawierzchni:
 na ścieżkach rowerowych i ciągach pieszo-rowerowych – beton asfaltowy;"

Opracowanie Departamentu Studiów Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad 2017r
"Zużycie energii przez rowerzystów w zależności od rodzaju nawierzchni
 Równe nawierzchnie asfaltowe – 100%
 Nierówne nawierzchnie asfaltowe – 120%
 Naw. z kostki nie fazowanej – 130%
 Naw. z kostki fazowanej – 140% !!!!!!
 Tłuczeń klinowany – 150%
 Tłuczeń nie klinowany – 200%
 Bruk z kamienia polnego (kocie łby) – 220%"
MephiR Avatar
MephiR odpowiedział w temacie: #173635 2017/08/31 07:12
lupo Avatar
lupo odpowiedział w temacie: #173633 2017/08/31 00:13
Czy projekt budowlany jest udostępniony w internecie? Gdzie można się z nim zaznajomić? Będę wdzięczny za informację.
Robot Avatar
Robot odpowiedział w temacie: #173395 2017/08/16 15:26
Ścieżka rowerowa ma być wykonana z kostki betonowej bezfazowej czyli materiał jest poprawny.

Widzę 3 problemy:
1. Ścieżka jest poprowadzona równolegle z chodnikiem bez żadnych oddzielenia co będzie powodować, że będzie częsta kolizja pieszy / rowerzysta.

2. Ścieżka dwukierunkowa o szerokości 2 metrów będzie sąsiadować z pasem jezdnym dla samochodów, który będzie się znajdował 5-10 cm niżej. Oddzielenie z tego co widzę krawężnikiem najazdowym. Stawiam dolary przeciwko orzechom, że ścieżka w niedługim czasie posłuży jako dodatkowy pas parkingowy.

3. Moim zdaniem na ulicy powinno obowiązywać ograniczenie do 30 km/h i wtedy naprawdę nie trzeba dodatkowych ścieżek tylko rowerzyści jadą spokojnie jezdnią.
Ratnik Avatar
Ratnik odpowiedział w temacie: #173372 2017/08/15 08:14
1. Czy tam potrzebna jest droga rowerowa w ogóle?
2. Droga rowerowa będzie skojarzona z chodnikiem a nie z jezdnią
4. Czyli prawdopodobnie droga rowerowa będzie urywana przy każdym wjeździe na posesję i przy każdym skrzyżowaniu.
3. Droga rowerowa będzie z kostki.

Innymi słowy będzie to prawdopodobnie taki sam bubel jakie tworzono w Bytomiu 10 lat temu. Można jeszcze zrozumieć, że 10 lat temu budowlanka dróg rowerowych w Bytomiu dopiero raczkowała, popełniano podstawowe błędy. Jak rozumieć, że po 10 latach, po dziesiątkach artykułów nt. jakości i oczekiwań co do DR bytomscy drogowcy dalej popełniają te same, podstawowe błędy?