Bytom zyska trzecią linię na lotnisko

Bytom jako jedno z niewielu miast w okolicy posiada bezpośrednie połączenie autobusowe z portem lotniczym w Pyrzowicach. Od jesieni nasze miasto zyska jeszcze jedną linię, która pozwoli szybko dojechać na lotnisko.

Autobusy z numerem 85 jeżdżą z bytomskiego dworca do Pyrzowic kilkanaście razy dziennie. W szczycie odjeżdżają co godzinę. Koszt takiej podróży wynosi tyle, co zwykły bilet KZK GOP na trzy lub więcej miast (4,80 zł). Niestety to połączenie ma swoje wady, gdyż autobus po drodze zatrzymuje się na ponad 20 przystankach w 4 gminach, w wyniku czego przejazd trwa nieco ponad godzinę.

Reklama

Bytomianie mają też do dyspozycji linię nr 17, która również jeździ z naszego dworca na lotnisko za cenę zwykłego biletu KZK GOP. Jednak te autobusy docierają do portu jedynie dwa razy dziennie i zajmuje im to tyle samo czasu, co pojazdom na linii 85.

Choć powyższe połączenia nie należą do ekspresowych, to bytomianie i tak są w lepszej sytuacji, niż np. mieszkańcy Katowic, gdzie do tej pory KZK GOP w ogóle nie organizował przejazdów na lotnisko. Kursy do Pyrzowic oferuje we własnym zakresie PKM Katowice, ale bilet w jedną stronę to wydatek 27 złotych. Tymczasem gliwiczan wozi na lotnisko prywatny Leo Express, który z kolei pobiera aż 48 zł za przejazd w jedną stronę.

Docelowo problem dojazdów z miast GZM do Pyrzowic ma rozwiązać bezpośrednia linia kolejowa, lecz wpierw trzeba odbudować brakujący fragment torów z Tarnowskich Gór do Zawiercia. To jednak zajmie jeszcze kilka lat, dlatego zarząd powstałej niedawno metropolii postanowił stworzyć nowe połączenia autobusowe z Katowic, Gliwic i Tychów. - Uruchomienie linii lotniskowych będzie możliwe po wyłonieniu przewoźników w procedurze przetargowej. Metropolia pracuje nad tym, aby pierwsze autobusy wyruszyły w trasę we wrześniu tego roku - informuje Kamila Rożnowska z Departamentu Promocji i Komunikacji Społecznej GZM.

Podczas sesji zgromadzenia metropolii przedstawiono projekt porozumienia z KZK GOP i przebiegu trzech linii lotniskowych. Linia pierwsza będzie rozpoczynać swój bieg w Gliwicach na placu Piastów, a następnie będzie zatrzymywać się tylko na czterech przystankach: Zabrze Maciejów M1, Bytom Miechowice Plejada, Piekary Śląskie Szarlej Szpital i Pyrzowice Port Lotniczy. Czas przejazdu po 47-kilometrowej trasie wyniesie 65 minut, czyli tylko o minutę dłużej, niż potrzebuje autobus linii 85 by pokonać 28 kilometrów drogi z Bytomia na lotnisko. Druga linia połączy z portem Katowice i Sosnowiec, natomiast trzecia będzie mieć swój początek w Tychach.

Metropolitalna linia będzie ciekawą alternatywą dla mieszkańców Bytomia. Ze względu na małą liczbę przystanków czas podróży będzie znacznie krótszy, niż oferują linie 85 i 17. Niestety przyśpieszone połączenie będzie od nich droższe. Bilet ma kosztować 14 zł, ale za to będzie ważny przez całą dobę i będzie pozwalać na podróżowanie wszystkimi liniami w miastach GZM. Dzięki temu ewentualne przesiadki nie będą wymagać dodatkowych opłat.

Reklama
Discuss this article in the forums (31 replies).

Jawor Avatar
Jawor odpowiedział w temacie: #180154 2018/08/04 18:52
Pytanie tylko czy ta linia jest potrzebna skoro ludzie i tak jadą na lotnisko swoim autem, zostawiają na tydzień lub dwa samochód na parkingu pod lotniskiem lub prywatnym i potem po urlopie nim wracają.
igor Avatar
igor odpowiedział w temacie: #180151 2018/08/04 16:05
Punkt widzenia zależy od punktu siedzenia. Ja mam wrażenie że metropolia zbyt populistycznie podeszła do swoich zadań. Wszystko jest ważne ale wymaga pewnych priorytetów a specjalne drogie linie do lotniska nimi nie są. Jest pilna potrzeba poprawy lokalnych lini miejskich (również tych które od zawsze jeździły na lotnisko) Moim zdaniem istotniejszą sprawą jest sprawny dojazd i przyjazd do\z pracy. Nie zapominajmy że lotnisko to tez miejsce pracy.
Jeden bilet za 50 zł nie czyni latanie samolotem potrzebą większą niż zapewnienie sprawnego dojazdu do pracy. Wstyd że takim Gliwicom potrzeba pilnej linii lotniskowej zamiast sprawnej komunikacji na SSE. Bo skoro nie ma sprawnej komunikacji Gliwice-Bytom i linii Bytom-Pyrzowice to są potem wymyślane takie potrzeby. Linia 85 dla takiego połączenia jest do likwidacji.
georg11 Avatar
georg11 odpowiedział w temacie: #180149 2018/08/04 15:32
Jaki luksus? Już widze jak do Bułgarii,Turcji czy Grecji jedziesz autem czy autobusem.Kiedyś to był luksus a dzisiaj jest normalnym środkiem komunikacji.
MephiR Avatar
MephiR odpowiedział w temacie: #180148 2018/08/04 15:07
Latanie w dzisiejszych czasach nie jest żadnym luksusem. Obecnie to wręcz odmiana autobusu dalekobieżnego... Co to za usługa dla wybranych, jeśli można polecieć z Pyrzowic na drugi koniec Europy za 50 zł?
AA Avatar
AA odpowiedział w temacie: #180145 2018/08/04 14:43

miras napisał: Moim zdaniem te nowe linie autobusowe powiny działać w normalnej taryfie czyli przejazd powinien kosztować max 4,80 i powinny być honorowane bilety okresowe. W końcu i tak będzie finansowany z dotacji (metropolitalnej jak rozumie) czyli z naszych pieniędzy a powinno się dożyć do tego aby linie te były jak najbardziej dostępne a nie "specjalne i elitarne"

Nie , ponieważ latanie to nie jest potrzeba podstawowa, a usługa luksusowa więc nie powinno się latającym robić dobrze poświęcając jakąkolwiek wartość publiczną ( dotację, miejsce na drogach ).