Wakacje bez alkoholu


Za chwilę młodzi bytomianie rozpoczną wakacyjny wypoczynek. Spora część z nich zapewne będzie chciała spróbować alkoholu, dlatego w Bytomiu ruszyła kampania informacyjna, która ma przeciwdziałać sprzedaży używek niepełnoletnim.

Bytom ma poważny problem z nadużywaniem alkoholu przez mieszkańców. Tylko w samym 2015 roku doprowadzono do tutejszej Izby Wytrzeźwień aż 6,5 tys. osób, w tym 110 niepełnoletnich. W tym samym czasie na terenie całego miasta wartość sprzedaży alkoholu wyniosła aż 150 milionów złotych i była o 7 mln zł wyższa, niż w 2014 r.

W tym roku na walkę z alkoholizmem Bytom wyda 2,8 mln zł. Z kolei przed trzema laty Rada Miejska przyjęła uchwałę, zgodnie z którą w naszym mieście może funkcjonować maksymalnie 700 punktów sprzedaży napojów alkoholowych. Na szczęście istnieje tu "jedynie" 490 takich miejsc. W przeciwieństwie do innych miast w Bytomiu nie ogranicza się np. godzin funkcjonowania sklepów i alkohol jest tu łatwo dostępny zarówno za dnia, jak i w nocy.

Niepokojące jest, że po przeróżne trunki coraz częściej sięgają młodzi bytomianie. W 2015 r. do Izby Wytrzeźwień trafiło o 26% więcej niepełnoletnich, niż rok wcześniej. To zjawisko ma ścisły związek z dostępnością alkoholu. W 2007 roku IOGT Polska skontrolowało 96 sklepów na terenie Bytomia, Chorzowa, Katowic i Tarnowskich Gór. W 82 z nich bez problemów sprzedano alkohol osobom niepełnoletnim.

W czerwcu IOGT Polska wraz z Komendą Miejską Policji w Bytomiu oraz Centrum Interwencji Kryzysowej i Przeciwdziałania uzależnieniom rozpoczęły kolejną edycję programu "STOP! JESTEM NIEPEŁNOLETNI". Kampanię otwarto konferencją z udziałem uczniów tutejszych szkół średnich, wiceprezydent Bytomia Bożeną Mientus oraz zastępcą naczelnika Wydziału Prewencji KMP asp. szt. Adamem Jakubiakiem i zastępcą komendanta KMP podinsp. Dariuszem Dziurką. W jej trakcie przedstawiono idee i założenia programu, omówiono psychologiczne skutki uzależnienia od alkoholu oraz poruszono kwestie odpowiedzialności karnej nieletnich.

stop niepelnoletni m

IOGT wraz z uczniami klas policyjnych w ramach kampanii dostarczyli do sklepów w centrum Bytomia specjalne naklejki, tacki na drobne i ulotki informacyjne. Wszystko po to, by przeciwdziałać spożywaniu alkoholu przez młodych ludzi. W najbliższym czasie współrealizatorzy przeprowadzą cykl szkoleń dla nauczycieli, rodziców, sprzedawców oraz uczniów.

fot. IOGT Polska

Log in to comment